25 keer Dooyewaard Stipendium

Het Dooyewaard Stipendium

Het Dooyewaard Stipendium is een Nederlandse kunstprijs voor postacademische talentontwikkeling en is al 26 maal uitgereikt aan een talentvolle jonge kunstenaar. De uitreiking vind elk jaar plaats- na zorgvuldige selectie – tijdens de eindexamen expositie Fine Art van de Hogeschool voor de kunsten Utrecht. De Stipendium winnaar ontvangt een werkbeurs en kan een jaar lang gratis wonen en werken in het Stipendium-atelier van de Dooyewaard Stichting. Het geeft de winnaar een kans in alle rust zijn of haar werk verder te ontwikkelen. Daarnaast kan de kunstenaar een brug slaan tussen de opleiding en de eigen toekomstige maatschappelijke positie, door het atelier open te stellen voor galeriehouders, verzamelaars en belangstellenden.
Het Dooyewaard Stipendium is een prijs voor hedendaags teken -en schildertalent (in brede zin) en is voor vele jonge kunstenaars een springplank geweest naar een nationale en soms zelfs internationale carrière. Het Dooyewaard stipendium is een samenwerking met de HKU in Utrecht. Het was van 1998 tot 2007 verbonden aan Academie Minerva Groningen.

Scroll naar boven