ATELIER BOB TEN HOOPE

De Dooyewaard Stichting zal vanaf April 2020 het voormalige atelier van de Gooise schilder, tekenaar en etser Bob ten Hoope (1920-2014) renoveren.

ERFGOEDFESTIVAL 2020.
Het atelier zal tijdens het Erfgoed festival 2020 uitvalsbasis zijn voor educatieve, creatieve en bijzondere projecten. Elk eerste weekend van de maand start vanuit dit erfgoedatelier een educatief project rondom de vraag: Hoe belangrijk was natuur voor kunstenaars van toen en nu? Binnenkort komt hier het programma te staan.

Rond 1900 was de natuur een belangrijke reden voor kunstenaars om vanuit de stad naar het Gooi te reizen. Schilders, schrijvers en wereldverbeteraars vonden rust en inspiratie in de dorpen op de hei. Voor de veelal arme boerenbevolking waren deze nieuwe ontwikkelingen gunstig. Voor kunstenaars was de regio om vele redenen aantrekkelijk, bijvoorbeeld om een atelier te vinden, elkaar te ontmoeten en mee te liften op de nieuw ontstane (internationale) kunsthandel. Er ontstonden ook nieuwe werkverbanden en stromingen. Een voorbeeld is de oprichting van de Stijl in 1917 door oa Mondriaan.
Het modernisme in de kunst ontwikkelde zich met name door de onderlinge contacten en de nieuwe kunstenaars kolonie Laren en Blaricum werd vanaf die periode een legende.