ATELIER BOB TEN HOOPE
In 2020 nam de Dooyewaard Stichting het beheer over van het originele Blaricumse atelier van schilder, tekenaar en etser Bob ten Hoope (1920-2014). Het atelier is gelegen aan de Eemnesserweg 26a Blaricum. In samenwerking met de stichting Vrienden van Bob ten Hoope zal een blijvende Nederlandse kunstprijs ingesteld worden ter nagedachtenis van de kunstenaar.

DE BOB TEN HOOPE ATELIERPRIJS
De Bob ten Hoope Atelierprijs is een werkperiode in het originele Blaricumse atelier van Bob ten Hoope. In april 2020 start hier de eerste winnaar …..

Tot nader orde uitgesteld:

ERFGOEDFESTIVAL 2020.
Het atelier zal tijdens het Erfgoed festival 2020 uitvalsbasis zijn voor educatieve, creatieve en bijzondere projecten. Elk eerste weekend van de maand start vanuit dit erfgoedatelier een educatief project rondom de vraag: Hoe belangrijk was natuur voor kunstenaars van toen en nu? Binnenkort komt hier het programma te staan.

Rond 1900 was de natuur een belangrijke reden voor kunstenaars om vanuit de stad naar het Gooi te reizen. Schilders, schrijvers en wereldverbeteraars vonden rust en inspiratie in de dorpen op de hei. Voor de veelal arme boerenbevolking waren deze nieuwe ontwikkelingen gunstig. Voor kunstenaars was de regio om vele redenen aantrekkelijk, bijvoorbeeld om een atelier te vinden, elkaar te ontmoeten en mee te liften op de nieuw ontstane (internationale) kunsthandel. Er ontstonden ook nieuwe werkverbanden en stromingen. Een voorbeeld is de oprichting van de Stijl in 1917 door oa Mondriaan.
Het modernisme in de kunst ontwikkelde zich met name door de onderlinge contacten en de nieuwe kunstenaars kolonie Laren en Blaricum werd vanaf die periode een legende.