Atelier De Gors

ATELIER DE GORS

31 maart 2015-Uitreiking Gerrit van Houten atelierprijs

Dit atelier was verbonden aan de Gerrit van Houten Atelierprijs , uitgevoerd in samenwerking met de Sientje van Houten Stichting. Het atelier en de woonruimte stonden gedurende enkele jaren ter beschikking van de prijswinnaar. Van 2018-2022 was Kim Habers   Artist in Residence.  Voor meer informatie: Gerrit van Houten Foundation. In 2022 werden woning en werkplaats verkocht.

HISTORISCHE ACHTERGROND EN PRIJSWINNAARS
In 2005 heeft de Dooyewaard Stichting haar tweede atelier met woonhuis gekocht, gelegen aan de Angerechtsweg 5A. Zo werd de Gors (de gors is een klein zangvogeltje) een atelier nadat het eerder dienst had gedaan als smederij van de familie Speller , fietsenmakerij en vanaf 1958 als spinnerij en weverij van Hendrik Vermolen. De panden werden in 2005-06 gerestaureerd. De Gors is vanaf medio  2022 geen eigendom meer van de stichting.

DE VORIGE KUNSTENAARS

• Stijn Rietman won in 2015 de eerste Gerrit van Houten atelierprijs.
    Rietman is een realistische fijnschilder en won in 2008 ook het Dooyewaard Stipendium voor jonge academieverlaters. www.stijnrietman.com.
  • Emo Verkerk was in 2006 de eerste winnaar van de Dooyewaard “mid-carreer” prijs. www.emoverkerk.nl
  • Ruud Spil was winnaar van de tweede “mid-carreer” prijs tot 2012. www.ruudspil.nl.