NU IN ATELIER DE GORS
In 2015 won kunstenaar  Stijn Rietman  de Gerrit van Houten atelierprijs, een nieuw samenwerkingsverband met de Groningse Gerrit van Houten Stichting. Deze nieuwe Gerrit van Houten Atelierprijs wordt uitgeloofd aan kunstenaars die hun bestaansrecht hebben verdiend en waarvan het werk van aantoonbaar hoog niveau is. De winnaars mogen in dit Blaricumse atelier van de Dooyewaard Stichting gratis wonen en werken voor een periode van enige jaren. Stijn Rietman is een realistische fijnschilder en won in 2008 ook het Dooyewaard Stipendium voor jonge academieverlaters in 2006 Blaricum. www.stijnrietman.com

GESCHIEDENIS
In 2005 verwierf De Dooyewaard Stichting haar tweede atelier met woonhuis: de “Gors” (klein zangvogeltje) aan de Angerechtsweg 5 a in Blaricum. Oorspronkelijk had het huisje bij het woon-winkel huisje op de hoek met de Langeweg gehoord.
In de eerste decennia van de 20 ste eeuw was het complex bij de familie Speller in gebruik als winkel-woonhuis met smederij. Aan het begin van de eeuw had een broer Speller er ook nog een schildersbedrijfje gehad. Vanaf 1958 was de handweverij Hendrik Vermolen er gevestigd. Bron

DE VORIGE KUNSTENAARS

• Emo Verkerk was in 2006 de eerste winnaar van de Dooyewaard “mid-carreer” prijs. www.emoverkerk.nl
  • Ruud Spil was winnaar van de tweede “mid-carreer” prijs tot 2012. www.ruudspil.nl.

LAUREATEN

[/three_fifth]