NU IN HET STIPENDIUM ATELIER

Atelier adres: Fransepad 42 Blaricum.
Seizoen 2017-18 is de jonge kunstenaar Sam Hersbach de winnaar van het Dooyewaard stipendium.
Aan het eind van het stipendium-jaar wordt het werk geexposeerd in galerie Pouloeuff in Naarden. www.galeriepouloeuff.nl.

DOOYEWAARD STIPENDIUM ATELIER

De stichting kocht in 2003 haar eigen atelier op het Fransepad. Dit woonhuis/atelier met een prachtig hoog atelierraam op het noorden is sindsdien verbonden aan het Dooyewaard Stipendium en is elk jaar geopend voor bezoekers tijdens de atelierroute Blaricum in september.

Het Dooyewaard Stipendium is een Nederlandse kunstprijs voor postacademische talentontwikkeling en is al ruim 20 maal uitgereikt aan een talentvolle jonge kunstenaar. De uitreiking vind elk jaar plaats- na zorgvuldige selectie – tijdens de eindexamen expositie Fine Art van de Hogeschool voor de kunsten Utrecht. De Stipendium winnaar ontvangt een werkbeurs en kan een jaar lang gratis wonen en werken in het atelier van de Dooyewaard Stichting. Het geeft de winnaar een kans in alle rust zijn of haar werk verder te ontwikkelen. Daarnaast kan de kunstenaar een brug slaan tussen de opleiding en de eigen toekomstige maatschappelijke positie, door het atelier open te stellen voor galeriehouders, verzamelaars en belangstellenden.
In de afgelopen 20 jaar is het Dooyewaard Stipendium met name een prijs geweest voor hedendaags teken -en schildertalent en is het voor vele jonge kunstenaars een springplank geweest naar een nationale en soms zelfs internationale carrière. In 2016 werd 10 jaar samenwerking gevierd met de HKU.