Alle ateliers van de Dooyewaard Stichting zijn geopend op 28 en 29 augustus 2021, in samenwerking met de Atelierroute Blaricum en het Erfgoed Festival 2021.

DE HUT VAN MONDRIAAN
Binnen het Erfgoedfestival komt speciale aandacht voor de Hut van Mondriaan waar in 2017 door Mondriaan en tijdgenoten oa de Stijl werd opgericht. De Hut is een onderdeel van de Nieuwe Kolonie voor hedendaagse kunstenaars.

OPEN ATELIERS VAN DE KOLONIE
Tegen het eind van de 19e en doorlopend in de 20e eeuw trokken de dorpen Laren en Blaricum veel kunstenaars aan. Wat begon als entourage voor heide landschappen en boeren interieurstukken bleek een even aantrekkelijke bron van inspiratie voor nieuwe en zelfs avant-garde kunst. In één van de ateliers van de Dooyewaard Stichting uit 1905 heeft Piet Mondriaan gewerkt in 1916-1917, een cruciale periode in zijn artistieke ontwikkeling. Een ander atelier bleek het atelier te zijn van Larense School schilder Ferdinand Hart Nibbrig, wat later gebruikt is door Anna Sluijter. Deze historische ateliers zijn geopend in het weekend van 28 en 29 augustus. Door zorgvuldige restauratie heeft de stichting de vroeg 20e-eeuwse buitenkant weten te combineren met moderne woon-werk ruimtes voor hedendaagse kunstenaars. Kijk hier naar “De Hut van Mondriaan verplaatst”.