De Kunstenaars Kolonie van de Dooyewaard Stichting was onderdeel van het uitgestelde Erfgoedfestival 2020. Hier nog even een blik op het programma:

OPEN ATELIERS
Bezoek de historische ateliers van de Dooyewaard Stichting waar ruim 100 jaar geleden al grensverleggers in de kunsten woonden en werkten. De prachtig gerestaureerde ateliers zijn nu tijdelijke woon-en werkplekken voor hedendaagse kunstenaars. Elk eerste weekend van de maand is de kolonie geopend voor een rondwandeling en wordt 1 atelier opengesteld voor publiek. Data:

-7 en 8 juni 2020.
-4 en 5 juli 2020.
-1 en 2 augustus 2020.
-5 en 6 september 2020.

ON POINT
In het Erfgoedatelier van de Dooyewaard Stichting start in mei het interactieve Pointillisme project. Een ode aan de schilder Hart Nibbrig die brak met de traditie en zich liet inspireren door het steeds veranderende licht…Bezoekers van alle leeftijden mogen zelf een punt maken…. Het resultaat zal worden geëxposeerd in de Kas van Singer Laren van 25-30 augustus. Concept en uitvoering door studenten van de Breitneracademie.

ARTIST IN RESIDENCE
Het Erfgoedatelier zal een aantal weken het Bio teken-lab en inloop atelier worden van kunstenaar Bia Maas. In haar projectatelier ben je welkom om Botanisch te leren tekenen. Binnenkort hier meer informatie.

WORKSHOPS
In samenwerking met het Papagenohuis is er op 4 juli een inclusieve workshop. Binnenkort hier meer informatie.

GESCHIEDENIS VAN DE KOLONIE:

De Dooyewaard Stichting verwierf in 2008 het perceel “De nieuwe kolonie” en restaureerde 3 oude
ateliers en hutten, waaronder het atelier van Hart Nibbrig en de hut van Mondriaan. Na historisch onderzoek bleken de ateliers een heel bijzonder verleden te hebben temidden van de ontwikkelingen en vernieuwingen in Kunst-en Cultuur (oa oprichting van de Stijl in 1917). De ateliers worden nu behouden als woon- en werkplek voor een huidige generatie kunstenaars. Erfgoedfestival 2020.