DOOYEWAARD STIPENDIUM

Seizoen 2016-17 is de jonge kunstenaar Liselot Veenendaal  de winnaar van het Dooyewaard stipendium. Aan het eind van het stipendium-jaar wordt het werk geexposeerd in galerie Pouloeuff in Naarden. www.galeriepouloeuff.nl.

Het Dooyewaard Stipendium is een Nederlandse kunstprijs voor postacademische talentontwikkeling en is al ruim 20 maal uitgereikt aan een talentvolle jonge kunstenaar. De uitreiking vind elk jaar plaats- na zorgvuldige selectie – tijdens de eindexamen expositie Fine Art van de Hogeschool voor de kunsten Utrecht. De Stipendium winnaar ontvangt een werkbeurs en kan een jaar lang gratis wonen en werken in het Stipendium-atelier van de Dooyewaard Stichting. Het geeft de winnaar een kans in alle rust zijn of haar werk verder te ontwikkelen. Daarnaast kan de kunstenaar een brug slaan tussen de opleiding en de eigen toekomstige maatschappelijke positie, door het atelier open te stellen voor galeriehouders, verzamelaars en belangstellenden.
In de afgelopen 18 jaar is het Dooyewaard Stipendium met name een prijs geweest voor hedendaags teken -en schildertalent en is het voor vele jonge kunstenaars een springplank geweest naar een nationale en soms zelfs internationale carrière.

TIEN JAAR SAMENWERKING MET DE HKU
Expositie Locus Focus vierde in 2016 het tienjarige bestaan van een bijzondere samenwerking tussen de Dooyewaard Stichting in Blaricum en de afstudeerrichting Fine Art van HKU…..lees meer

De winnaar van het Dooyewaard Stipendium 2017-18 voor talentvolle academieverlaters is bekend: Een vakjury bestaande uit Ine van der Horn, Frank Welkenhuysen, Lieven Hendriks, Mariette van der Spek en Barbara Houwers kozen uit 6 zeer talentvolle afgestudeerden de winnaar: Sam Hersbach. De andere Laureaten waren: Marju Sharma, Julius Stibbe, Anouk van Zwieten, Maureen Jonker en Mara Alsters. Sam’s werkperiode in het Stipendium atelier in Blaricum begint in oktober 2017.