NU IN ATELIER DE GORS
Dit atelier is verbonden aan de Gerrit van Houten Atelierprijs , uitgevoerd in samenwerking met de Sientje van Houten Stichting. Het atelier en de woonruimte staan gedurende enkele jaren ter beschikking van de prijswinnaar. In 2018 is deze prijs uitgereikt aan Kim Habers. Voor meer informatie: Gerrit van Houten Foundation.

HISTORISCHE ACHTERGROND EN PRIJSWINNAARS
In 2005 heeft de Dooyewaard Stichting haar tweede atelier met woonhuis gekocht, gelegen aan de Angerechtsweg 5A. Zo werd de Gors (de gors is een klein zangvogeltje) een atelier nadat het eerder dienst had gedaan als smederij van de familie Speller , fietsenmakerij en vanaf 1958 als spinnerij en weverij van Hendrik Vermolen. De panden werden in 2005-06 gerestaureerd. Atelier De Gors is een van onze  ‘mid career’ ateliers en bedoeld voor kunstenaars die hun bestaansrecht hebben verdiend en waarvan het werk van aantoonbaar hoog niveau is.

DE VORIGE KUNSTENAARS

• Stijn Rietman won in 2015 de eerste Gerrit van Houten atelierprijs.
    Rietman is een realistische fijnschilder en won in 2008 ook het Dooyewaard Stipendium voor jonge academieverlaters. www.stijnrietman.com.
  • Emo Verkerk was in 2006 de eerste winnaar van de Dooyewaard “mid-carreer” prijs. www.emoverkerk.nl
  • Ruud Spil was winnaar van de tweede “mid-carreer” prijs tot 2012. www.ruudspil.nl.

31 maart 2015-Uitreiking Gerrit van Houten atelierprijs