De hut van Mondriaan

De Nieuwe Kolonie met o.a de hut van Mondriaan was onderdeel van het Erfgoedfestival 2021 en opgenomen in diverse routes. Het festival was een samenwerking tussen musea en culturele instellingen.

GESCHIEDENIS
De Dooyewaard stichting Blaricum verwierf rond 2010 enkele historische ateliers/hutten (waaronder de hut van Mondriaan) en werd daardoor een Gooise Erfgoedinstelling. Middels een zorgvuldig restauratieproces heeft de Stichting de vroeg 20e-eeuwse buitenkant van de historische panden weten te combineren met moderne woon-werk ruimtes voor hedendaagse kunstenaars. Tesamen vormen deze ateliers de nieuwe Kolonie. Lees meer over het atelier waar Mondriaan rond 1917 werkte (het vroegere Huisje de Vries).

ROUTES EN LINKS

DE RESTAURATIE VAN DE HISTORISCHE HUTTEN

DE MONDRIAAN WANDELROUTE
Kijk op de prachtige website van Mondriaanroute.com

BEZOEK ATELIER MONDRIAAN
Kijk hier voor informatie over open dagen….

TENTOONSTELLING “DE HUT VAN MONDRIAAN”
Kijk hier naar de film-impressie en de foto’s van de biografische tentoonstelling ‘De hut van Mondriaan’. De tentoonstelling gaf een beeld van het leven en werk van Piet Mondriaan aan de hand van historische foto’s en blow-ups van zijn schilderijen. Bezoekers werden ontvangen via de bezoekersentree en het historische Mondriaan atelier (op het terrein van de Dooyewaard Stichting) van 16 oktober tot 16 november 2015. Aanleiding was de afsluiting van een bijzonder restauratieproject! Er was een educatieve speurtocht en een creatieve kidscorner: Maak je eigen Mondriaan!

PUBLICATIE
Bij de tentoonstelling verscheen het boek: “de Hut van Mondriaan, Laren-Blaricum 1914-1919”.
Het rijk geïllustreerde boek vertelt het verhaal van Piet Mondriaan in het Gooi gedurende de Eerste Wereldoorlog: wie hij ontmoette, waar hij woonde en werkte, en zijn rol bij het oprichten van de kunstbeweging  De Stijl. Voorts is er aandacht voor het atelierproject van de Dooyewaard Stichting.
Meer over de publicatie…